Èn million kroner til startupen Stily

Stian Skulstad (27), CTO i Stily

Seks måneder etter lanseringen av Stily var de tre guttene bak startupen ferdig med masteren og på vei ut i jobb. Gründerdrømmen kunne likevel fortsette med èn million kroner i støtte fra Forskningsrådets STUD-ENT-ordning. – Nå har vi midlene vi trenger for å utvikle Stily videre, forteller Stian Skulstad (27), CTO i Stily.

Stily er et online konsept for menn, hvor en ikke trenger å sette seg inn i de nyeste trendene for å kle seg stilig. Du trenger bare å registrer info om deg selv som hårfarge, høyde og hvilke klær du liker, og så fikser Stily resten. Ved hjelp av maskinlæring-algoritmer og en stylist får du skreddersydde forlag til klær som er trendy og passer dine preferanser. Forslagene blir mer og mer tilpasset etterhvert som algoritmen forbedres. Dette er en helt ny type online tjeneste for menn her i norden, og kanskje Stily er i ferd med å endre fremtidens shopping.

Stily er et nytt konsept som hjelper menn å kle seg stilfullt på en enkel måte.

Fra ide til virkelighet

Stian Skulstad og Julian Hjallum er to av tre i teamet til Stily. De møttes på gründerskolen i San Francisco, og fant videre ut at begge hadde søkt på master i entreprenørskap og innovasjonsledelse på UiO. Det var her de begynte å jobbe med ideen om Stily. Hjallum så seg lei av at det alltid var samboeren som kjøpte klær til han, ikke var han spesielt glad i å handle nye klær heller. Ut i fra dette kom tanken på å utvikle Stily, hvor du får en personlig stylist og gjør det enkelt å handle nye og stilfulle klær. Sammen på masteren i entreprenørskap og innovasjonsledelse gjorde de ideen til virkelighet og lanserte Stily i 2019.

Stian Skulstad (27) og Julian Hjallum (25) utviklet Stily som en del av masteren i entreprenørskap og innovasjonsledelse på UiO.

Godt støtteapparat for studententreprenører

Etter at Insj hadde fortalt om sine tjenester i en forelesning, tok Skulstad og teamet i Stily kontakt med studentorganisasjonen. Dette satte hjulene i gang for startupen, og Stily fikk en coach de kunne lene seg på fra Insj sin veiledningstjeneste. Skulstad forteller at Insj blant annet har gitt dem muligheten til å delta på relevante arrangementer, bidratt med kontorlokaler og nettverksbygging.

– Insj hooket oss opp med CTO`en i Fjong, som er en del av samme bransje som oss, forteller 27-åringen. 

Han forklarer at det var verdifullt å bygge nettverket for å få nyttige tips om bransjen. 

 

Hvordan opplevde du tilbudet for student-gründere på UiO?

– Vi var heldige som studerte entreprenørskap hvor det allerede var et gründermiljø, sier Skulstad. 

Videre forklarer han at det er et godt støtteapparat for student entreprenører der UiO har vært flinke til å sette av midler til dette. Blant annet har Stily fått 70 000kr i støtte fra investorer gjennom universitetet. 



Student og entreprenør

– Det funker fint å være student og entreprenør, det er nesten enklere vil jeg si, kontra å være i full jobb, hevder Skulstad. 

Han peker på støtteapparatet rundt studententreprenører som en faktor. Seks måneder etter lanseringen av Stily var guttene bak startupen ferdig med masteren og på vei ut i jobb. De hadde ikke tid eller ressurser til å drive gründervirksomheten på fulltid.

 

Men motivasjonen er der enda. Helt siden første året på bacheloren har Skulstad vært interessert i entreprenørskap. Han var blant annet med i studentorganisasjonen Start Bergen som jobber for å fremme innovasjon, nytenkning og entreprenørskap blant studenter. I tillegg har han tatt en rekke kurs hvor han har tatt med seg tips og triks.

– Man møter mange flinke og optimistiske folk i denne bransjen, men man møter også mye motstand. 

Skulstads beste tips for student-entreprenører er at motivasjonen må være at du oppriktig synes det er spennende å holde på med det du gjør, for sjansen for å lykkes er liten.