Exit-strategier

Av Tormod H. Stikbakke

forretningsutvikler @InsjUiO

Hva er en exit-strategi?

En exit strategi er en strategisk plan som en bedriftseier har for å selge bedriften, eller deler av bedriften til investorer. En exit plan gir eieren en måte å redusere eller avvikle sin eierandel i en virksomhet og tjene penger hvis virksomheten lykkes. Hvis det går dårlig med bedriften, er exit strategien med på å begrense tap av penger. Investorer lager også en slik plan for hvordan de kan få tilbake pengene de har investert. 

Tormod Stikbakke

Tormod H. Stikbakke – forretningsutvikler 

Hvorfor trenger du en exit strategi?

Grunnleggeren av en bedrift vil forlate bedriften på et eller annet tidspunkt. En exit-strategi er imidlertid ikke bare en plan for når og hvordan en grunnlegger eller eier slutter. Det er en plan som vil videreformidle hva som er målene til bedriften. Noen bedrifter sikter mot å bli solgt så fort som mulig. Slike bedrifter trenger annen strategi enn en bedrift som ønsker å vokse trinn for trinn alene. Fra begynnelsen av gründerreisen bør gründeren svare på dette: hvordan vil du beskytte investeringer og begrense tap? Dette spørsmålet hjelper deg med å veilede beslutningene du tar som bedriftseier eller grunnlegger.

 

Ulike exit-strategier

Det er flere ulike exit-strategier. En exit -strategi kan innebære å selge noen aksjer i selskapet eller selge selskapet helt. Når du skal bestemme deg for hvilke mål du skal ha for bedriften din, bør du se på de ulike exit strategiene beskrevet nedenfor.

    • Strategisk oppkjøp: når et annet selskap kjøper din bedrift. Med denne strategien gir du opp eierskapet til selskapet til selskapet du selger det til.
  •  
    • Ikke selge: du trenger ikke selge selskapet. Flere store selskaper selger ikke og forblir private på lang sikt. Investorer kan fortsatt få avkastning på investeringen underveis ved å dele ut deler av selskapets overskudd som utbytte. Dette betyr imidlertid at selskapet tar bort penger som kan brukes til investeringer tilbake i selskapet.
  •  
    • Fusjon: en exit -strategi hvor du og et annet selskap forener seg til et nytt selskap. Det er flere grunner til å gjøre dette og måter å gjøre det på. De gjøres vanligvis for å ekspandere til nye segmenter, utvide selskapets rekkevidde eller få markedsandel.
  •  
    • Initial Public Offerings (IPO)/ børsnoteringer: et selskap går børsnotert og er derfor første gang publikum kan kjøpe aksjer i selskapet ditt. Ved børsnotering selger eieren(e) en prosentandel av aksjene til publikum. IPOer anses å være de mest prestisjefylte og mest lønnsomme, men er også dyre å gå gjennom og kostnadene ved å opprettholde et børsnotert selskap er store.
  •  
    • Likvidasjon: en exit-strategi hvor du likviderer selskapet ved å selge eiendelene, betale ned gjeld og gjenopprette penger til kreditorer og investorer. Dette er sjelden det foretrukne alternativet, men er noen ganger nødvendig.

 

5 spørsmål du bør stille før du lager exit-strategi

  1. Hva er målet ditt for virksomheten? Å vokse til et stort selskap eller å selge det raskt?
  2. Er du eneeier av selskapet eller er det flere aksjonærer?
  3. Hvilket felt er din virksomhet innenfor?
  4. Hvilken tidsramme har du som eier i virksomheten?
  5. Har virksomheten din en stor konkurrent, eller er du alene om markedet?

 

Om du er interessert i å lære mer om exit-strategier, kan boken Built to Sell: Creating a Business That Can Thrive Without You, av John Warrillow, være et fint sted å starte. Dette er en god bok å lese om hvordan du bygger en bedrift slik at den kan overleve når du ikke lenger er en del av den.