Av: Madel Borgen, Community Associate @ Insj UiO

Ingrid Emma Klæboe Jacobsen (32) er CEO og designer i Oslo Unbranded. Hun og studievenninnen Mari Nickoline Floden syntes at det manglet nok bærekraftige alternativ i motebransjen. I 2016 startet de derfor opp sitt eget, bærekraftige klesmerke. Siden den gang har de blant annet produsert skjorter for Hurtigruten, og laget de populære “bunadsmaskene”.

Bærekraftig mote

Ingrid Emma Klæboe Jacobsen har en bachelor i mote og produksjon, og en master i mote og samfunn. Under studiene på OsloMet møtte hun Mari Nickoline Floden som hun senere startet selskapet Oslo Unbranded sammen med. De hadde lyst å starte noe som var annerledes fra motebransjen slik den var, og er. Jacobsen forteller at da hun var ferdig med studiene var der viktig for henne å jobbe i et selskap der man vet hvor klærne kommer fra. Også hvordan de er laget og at de har et visst kvalitetsstempel. De kravene var det ikke så mange selskaper som innfridde. Derfor startet hun og Floden sitt eget selskap, der målet var nettopp å ha det kvalitetsstempelet.

Det er stadig debatt rundt “fast fashion”-produsentene, og de etiske aspektene ved motebransjen. Oslo Unbranded sine verdier handler om etisk produksjon og materialene skal være sertifiserte. De ønsker å være et godt alternativ i motebransjen.

Ingrid Emma Klæboe Jacobsen og Mari Nickoline Floden startet Oslo Unbranded i 2016.
Foto: Christina Røise.

For Jacobsen og Floden er det viktig å kunne stå inne for det de produserer og selger. De hadde mange store tanker og ideer da de startet opp, men i bunn og grunn handler det bare om å gjøre klesproduksjon mer miljøvennlig. Hos Oslo Unbranded kan man kan for eksempel bestille plagg der man selv bestemmer og designer motivet, så broderer Jacobsen og Floden det. 

Det at kunden er med på å designe plagget gjør det unikt, og kan gjøre at man tar bedre vare på det, forklarer Jacobsen.

Med et egetdesignet motiv kan man få mer lyst til å ta godt vare på klærne sine.

Et tøft marked

Motebransjen har et stort marked, men det er også mange konkurrenter. Ettersom bærekraftig produksjon er kostbart så vil man alltid være i konkurranse med de store “fast fashion” produsentene. Men også bærekraftig produksjon og vintageklær er noe som er “i vinden” og har fått stort fokus de siste årene. Jacobsen forteller at det er et tøft marked. Noe av det viktigste er å skape et etablert merke og å gjøre navnet kjent. 

Det er spesielt tøft når man velger å fokusere på etikk og bærekraft. På en måte er det mer attraktivt for forbrukeren, men det er også mer kostbart. Både for oss og de som skal kjøpe produktene.

Bunadsmunnbind

Jacobsen og Floden har prøvd seg fram med flere forskjellige materialer og produkter. Blant annet skjorter, t-skjorter og tote-bags. Da korona kom måtte de, som mange andre bedrifter, tenke nytt. Da kom de med ideen som viste seg å være midt i blinken. Munnbind har blitt solgt i hopetall siden pandemien brøt ut, og mange små og store bedrifter har laget sine egne. Det som skiller Oslo Unbranded sine fra mengden er at de gjorde munnbindet til bunadstilbehør. 

Man vet virkelig aldri hva fremtiden bringer. Man kan ha en plan, men man vet aldri hvilken vei den tar. Aldri hadde jeg trodd at vi skulle sitte å lage munnbind, ler Jacobsen.

Hun legger til at det var veldig gøy å lage munnbind med bunadsbroderi, og at det ble deres bestselgende produkt. 

Munnbind med bunadsbroderi ble en slager

Jacobsen deler gledelig sine gründer-ferdigheter

Jacobsen har ikke direkte utdanning i entreprenørskap eller innovasjon, men en del av masteren innebar dette. Spesielt fokuserte hun på entreprenørskap i samanheng bærekraftig mote i masteroppgaven sin. Ellers er gründer-ferdighetene selvlært.

Når man studerer til designer så utdanner du deg på en måte til å bli selvstendig næringsdrivende. Mange begynner å jobbe i andre bedrifter også, men med den “designerpakken” så kommer det med å starte og drive et selskap også med. Det er jo det man må gjøre hvis man vil lage et navn i bransjen, forteller hun.

Hun legger til at det kunne vært mer fokus på entreprenørskap, i utdannelsen. Selv har hun utforsket det mest på egenhånd, som har hjulpet henne til å starte opp Oslo Unbranded.

Jacobsen har dermed mye erfaring innen entreprenørskap og innovasjon, som hun deler med insjere gjennom mentortjenesten. Hun har vært mentor i Insj i noen måneder, og har også jobbet som mentor tidligere for folk som ønsker å starte et selskap. Spesielt hjelper hun til med konseptutvikling innen bærekraft. For eksempel å få tak i leverandører og materialer. Hun har mye kompetanse og erfaring når det kommer til klesproduksjon, og hvordan man går frem når man skal lage et klesplagg.

Det er en ganske kompleks verdikjede, mange ting skal på plass og man må forholde seg til mange ledd. Det kan være et puslespill. Ekstra mye hvis man vil gjøre det med hensyn til miljø og etisk produksjon. Det finnes mange snarveier, som også er billigere, som man ikke ønsker å ta når man produserer bærekraftig, sier Jacobsen.

Jacobsen hjelper gjerne studenter med sine gründer-ideer.
Foto: Christina Røise.

– Det er studenter og unge som skal drive næringslivet videre

Jacobsen legger til at hun har lært at det er aldri dumt å spørre folk med erfaring i gründer-miljøet om hjelp,

Man har jo gjort seg erfaringer og gått i noen fallgruver på veien selv. Da er det bare hyggelig å dele erfaringene med andre. Det er jo studenter og unge som skal drive næringslivet videre. Så jeg synes det er veldig spennende å snakke med folk som er på idé-stadiet, smiler Jacobsen.