Mentor Stories

Entreprenørskapsreisen fra Mexico til Norge

Av: Madel Borgen

Community Associate @ Insj UiO

Ana Fernanda Escandón fikk nylig stillingen som New Business Manager i det raske voksende webdesignfirmaet, Vev. Entreprenørskap har alltid vært en del av livet hennes, spesielt det å hjelpe andre med deres gründerånd og forretningsidéer. Det gjør hun nå gjennom Insj sin mentortjeneste.

Interessen for entreprenørskap har alltid vært der. Ana Fernanda Escandón er fra Mexico, og har bodd i Oslo i to år. Hun vant et fullt stipend ved Handelshøyskolen BI, og begynte å studere entreprenørskap og innovasjon i 2019. Nesten hele livet har Escandón vært en del av entreprenørskap på en eller annen måte. Hun kommer fra en familie av gründere, og har alltid vært interessert i innovasjon. Hennes bestemor, onkler og foreldre har alle startet noe på egenhånd. Hun har alltid blitt oppfordret til å fullføre høyere utdanning, men også starte noe selv.

Escandón begynte å jobbe i foreldrenes reisebyråselskap, Canihua Mexico, da hun var 16 år gammel. Hun jobbet med dem i åtte år, som forretningsutviklingssjef. Det er et lite selskap, ettersom det bare består av familien, men de har et stort antall kunder. Selskapet tilbyr turistreiser, tilbud og pakker i Mexico. De fokuserer på å bruke lokale ressurser og samarbeide med andre lokale selskaper. Å hjelpe andre er en av Escandóns kjerneverdier fra hennes bakgrunn i familiens virksomhet. Det har også motivert henne til å bli en mentor for andre som ønsker å starte bedrifter eller utvikle egne produkter.

Ana Fernanda Escandón

 Ana Fernanda Escandón

 

Forretningsidéen til Escandón tredoblet antall kunder

Å jobbe med venner eller familie kan ha sine utfordringer. Å presentere dine idéer og forbedringer for et selskap for eierne kan også være litt skummelt. Kanskje enda mer når eierne er foreldrene dine. Escandón hadde idéer om endringer i Canihua Mexicos forretningsstrategi. Hun presenterte idéene for foreldrene sine, som heldigvis elsket dem. De jobbet med rebranding av selskapet i tre år, og lanserte det nye konseptet i januar 2019. Selskapet utvidet seg på flere måter. For eksempel ble selskapsstrukturen delt inn i tre forskjellige segmenter i stedet for å ha en generelt. 

– I løpet av ett år klarte vi å vokse tre ganger det nåværende antallet kunder vi hadde. Så det var veldig interessant å være en del av den prosessen, og også å være en del av hovedbeslutningene, sier Escandón.  

Med en tredobling av antall kunder kan hun være svært fornøyd med sine forretningsidéer for rebranding. Alt dette i en relativt ung alder.

 

Alltid en interesse for å veilede andre

Escandón forklarer hvordan det å se familien hennes hjelper andre har inspirert henne mye. Det er viktig for henne å forstå og bidra til andre. Etter å ha bodd i forskjellige deler av verden, ser hun på dette som verdiene for å være en del av et fellesskap.

– Det har oppmuntret meg så mye å se hvordan familien min alltid hjelper andre, og alltid prøve å sørge for hvordan ting kan være til nytte for samfunnet rundt oss. Både i næringslivet og de sosiale aspektene.

Mens hun tok sin bachelorgrad i International Business i Mexico, jobbet hun også i nesten fem år i en bedriftsinkubator og akselerator. Der hjalp hun gründere med å skalere opp virksomhetene sine, hjelpe dem med forretningsmodellene deres.

 

I Mexico er det mange mennesker som ønsker å følge gründerdrømmen, selv om de ikke er unge studenter lenger. Escandón veiledet voksne i aldersgruppen 30-50 år. Sammen med andre mentorer hjalp hun rundt 15 små selskaper. De hjalp blant annet en liten fabrikk som lager kunstverkssåper. Mentorene hjalp dem med å få såpen til forskjellige hoteller i Mexico. Selskapet siktet mot null avfall og bærekraft, så de samler inn rester fra andre selskaper, som fruktrester, og brukte det til å lage såpene. 

 

– Det var veldig kult å se hvordan de produserte dette, midt i blinken! Det er noe fint med at unge hjelper eldre med å nå drømmene sine, smiler hun.

 

Entreprenørskapsmiljø i Norge vs Amerika

Når det gjelder gründermiljøet, finner Escandón det ganske annerledes i Oslo sammenlignet med i Amerika. Hun forteller om noen entreprenørskapshendelser i USA og Latin -Amerika. Skolen hennes i Mexico holder for eksempel den største entreprenørskapsfestivalen i Latin -Amerika. Det er laget av studenter for studenter. Shark Tank er et business reality -show blant annet i Mexico og USA, hvor gründere setter ideene sine overfor store investorer. 

 

– Norge har pengene, potensialet og menneskene, men på noen måter går det litt tregt sammenlignet med USA og Mexico, forklarer Escandón.

 

Ville disse hendelsene og realityprogrammene vært mulig også i Norge? Selvfølgelig er det kulturelle forskjeller og stor forskjell i størrelse og befolkning, mellom Norge og Mexico. Men engasjementet innenfor innovasjon trenger ikke nødvendigvis å være mindre. Hvem vet, kanskje har våre Insjere muligheten til å melde seg på Shark Tank Norway når som helst snart?

 

Escandón tror at entreprenørskapssamfunnet her i Norge kommer dit. Hun vil gjerne se studententreprenører gå på det og hoppe inn i gründerdrømmene sine. Hun hjelper dem mer enn gjerne der. Hun vet hvordan det er å være student og ønsker å endre ting rundt seg.

 

– Så hva er bedre enn å få hjelp og veiledning fra noen utenfor teamet ditt? Noen ganger trenger du bare noen til å stille deg de riktige spørsmålene om hva og hvorfor, og du vil være på riktig vei, sier hun.

 

– Å dele kunnskap er også å motta kunnskap

Da Escandón kom til Norge for å ta mastergraden, visste hun at hun ville jobbe med innovasjon på en eller annen måte. Da hun søkte å bli en del av Insj, ble hun anbefalt som mentor på grunn av sin bakgrunn i dette feltet. Ettersom hun allerede har jobbet som mentor i noen år, er Insj sin mentortjeneste et godt sted å fortsette å dele kunnskap. Det er også en måte å være en del av et fellesskap innen entreprenørskap.

 

– Å dele kunnskap er også å motta kunnskap. Det er så verdifullt og lærerikt å lytte til andres ideer, og være en del av læringsprosessen deres, smiler Escandón.